Thursday, October 13, 2011

Attending Conference at Cairo - 3


Pagi hari ke-3

6am waktu Cairo
Aku tak boleh tidur pada hari pertama kerana badan masih lagi ikut waktu di Malaysia. Setiap sejam aku terjaga hinggalah jam menunjukkan pukul 4 pagi waktu mesir. Terus bangun dan tengok slide untuk presentation.
Pukul 5.30 masuk subuh. Lepas solat, aku bersiap mencari sarapan kerana sudah terang (pukul 6 pagi di mesir seperti pukul 8 pagi di Malaysia).

Selepas berjumpa pelbagai orang dari bangsa arab yang degil, angkuh, sombong, dan berlagak, aku akhirnya bertemu juga dengan beberapa orang arab yang mesra dan membantu. Orang pertama yang aku rasa ok ialah Reda (bellboy hotel) yang aku jumpa pada waktu pagi masa nak cari breakfast. Seorang yang agak besar badannya, dia menunjukkan aku tempat makan stail orang mesir yang berada didepan hotel.

Sarapan stail mesir

Roti Arab bersama inti sayur jeruk dan kentang goreng
Aku menuju ke satu kedai yang dinamakan FallaFillo (yang bermaksud lebih kurang kedai makan stail mesir). Payah juga nak bercakap dengan orang tak faham english dan aku pula tak faham arab. Terpaksa buat bahasa isyarat untuk makan. Lalu dia tunjuk beberapa jenis roti dan intinya yang kesemuanya dibuat dari sayur-sayuran. Aku minta dia tunjukkan mana yang sedap. Dia tunjuk 2 jenis dan aku cuba kedua-duanya. Beli kat situ, dapatlah dalam 3 Ghenith.

Kemudian aku pergi ke satu lorong untuk cari minuman, terjumpa beberapa kereta-sorong yang turut menjual makanan orang mesir. Orang mesir ni memang suka makan roti. Ambil satu roti di kedai, bayar dalam 1 ghenith ke 3 ghenith, dan terus menuju ketempat kerja sambil mengunyah rotinya. Aku beli sejenis lagi roti yang berinti sayur jeruk dan kentang goreng serta cili goreng.  Bergantung pada jenis inti, harga akan bertukar dari 1 ghenith ke 3 ghenith

Lepas tu aku cari minuman pula. Kat tepi jalan memang tak jual minuman dan kedai makan juga tiada minuman (kedai makan stail warung kecik la). Aku masuk satu tempat sebelah kedai roti pertama aku singgah. Tempat tu rupanya tempat warga mesir melepak (terutamanya yang tak de kerja) sambil hisap shisha. Asyik sungguh. Nak ambil gambar tapi tengok pada ketidak-mesraan dia orang, aku batalkan hasrat sebab kawan sekerja dari mesir pesan jangan memandai-mandai, kang ada yang pelangkung karang. Aku pun masuk minta air dan seperti biasa macam ayam dan itik bercakap. Akhirnya aku tunjuk teh susu, tapi yang sampai kemudian ialah teh 'o' sahaja. Jadilah. 2 Ghenith harganya. Oklah. Lepas minum sambil makan 2 roti pertama, aku naik atas. Siap dalam masa 30 minit sahaja.

Persidangan bermula

Di lokasi persidangan
Dalam pukul 8pagi, lepas layan satu filem, aku makan roti yang baru beli bersama jus yang juga dibeli (8 Ghenith). Lepas tu bersiap dan hadiri persidangan.


 





Aku merupakan orang pertama sampai. Dan mengejutkan aku lihat persidangan yang hanya diadakan dalam sebuah bilik bersaiz 7 X 7 meter persegi (lebih kuranglah) dan susunan kerusinya seperti menghadiri satu pembentangan kecil atau talk (5 round table with 5 chairs). Untuk hilangkan boring menanti, aku amik beberapa gambar.
Aku akhirnya jumpa orang Malaysia, Dr Razamin (dari UUM), yang merupakan salah seorang co-author untuk persidangan tersebut. Beliau juga terkejut dengan susunan tersebut. Tapi chair-person untuk persidangan tersebut, Dr Safaa (Egypt), memaklumkan akan penarikan diri ramai peserta kerana revolusi baru-baru ini, maka kerana itu, persidangan tersebut diubah ke bilik mesyuarat biasa sahaja. Ok lah...
Dapat juga berkenalan dengan beberapa orang UUM, Kak Maznah dan Kak Ila bersama anaknya Siti dan peserta dari Indonesia, UPM, China, dan Mesir.

Persidangan Bermula

Welcome speech by organizer
Agak kecewa sedikit kerana persidangan bermula lewat 30 minit dari jadual dan menjadi sifat orang arab yang memang lambat, lembab, dan biarkan orang tertunggu-tunggu. Dr Safaa sendiri menjadi MC dan juga merasmikan persidangan. APA?? Macam buat ala kadar je. Sudah la satu hari sahaja lunch disediakan. Perasmian pun ala kadar je? Conference fee punyalah mahal. Tak pe.. sabar je lah. Anyway, keynot speaker pertama ialah Dr Razamin yang membincangkan satu masalah yang membawa kepada beberapa research possibility. Kemudian dituruti oleh keynote speaker dari Puerto Rico dan China (kalau tak silap).
Skype-ing dengan kakak dan abang... manja tak de
Lepas tu bahagian rehat dan lunch. Ok lah makan ala-ala barat. Sebab dah janji dengan anak-anak untuk bercakap, maka aku tak sempat rasa kek coklat yang ramai orang cakap sedap. Naik atas, aku layan skype dengan anak-anak aku (kecuali syasya je tak de lagi).

Aku present
Dalam pukul 2 petang, aku turun dengan semangatnya (tapi letih dan pening.. rasa bergoyang je sebab tidur tak cukup). Berulang-kali aku menguap kerana pembentangan yang membosankan, presenter yang kurang cekap, serta topik yang tidak ada kaitan. Selepas break, aku menjadi orang kedua untuk bentangkan paper. Aku habis dalam masa 10 minit sahaja. Tak ada soalan melainkan dari Dr Razamin yang ingin melihat sistem tersebut tapi terpaksa dikecewakan kerana dalam proses copyright filing :)... sori ye Dr Razamin.. Tapi bila dah copyright, MIMOS akan share. Ramai juga yang bertanya untuk jalinkan perhubungan dengan MIMOS dalam bidang R&D.



Dr Razamin @ kak min from UUM

Kak Ela from UUM

Kak Nah from UUM

Jalan-jalan bersama team UUM ke Mall.




Lepas habis persidangan, peserta dari Malaysia diketuai oleh Dr Razamin (kak min) mengajak aku berjalan-jalan. Memandangkan aku tak tahu nak buat apa, aku ok sahajalah walaupun badan dah tak mampu dah. Anak kak min yang mengaji di mesir jadi translator. Itupun kena kelentong juga dengan pak arab ni. Cakap MPV, tapi yang datang wagon yang sempit. Sudahlah tu janji 50LE tapi bila sampai ke mall (dalam 15 minit perjalanan.. tapi sampai dlm 30minit sebab sesak teruk) dia minta lebih.. Memang dasar kaki kelentong dan tak ada maruah. Yang paling best, perangan pak arab ni termasuk driver malam tu bawa kereta macam setan. Sudahlah pukul 8 malam, lampu tak pakai, jalan 2 lane boleh jadi 3 atau 4 lane, laluan sehala dijadikan dua hala, signal tak reti, tapi hon tak berhenti bunyi. Gila dan kurang ajar. Lantak le.. Janji selamat sampai sudah le. Satu wagon naik 9 orang.. hahaha

Anak sulong Kak Ela
On the way nak sampai mall, aku saksikan beberapa insan yang menginsafi diriku. Daif, miskin, dan tiada rumah. Ada satu makcik tu siap tidur tepi jalan (di atas kaki lima yang kalau silap boleh kena langgar). Kesiannya.. tapi apakan daya, bangsa mereka sendiri membiarkan perkara itu berlaku. Yang paling best, bau hancing di mana-mana terutamanya di tembok bawah fly-over. Si Affik (nama anak kak min kalau tak silap) cakap memang perangai pak arab ni kencing dan berak kat mana sempat. Tak malu tapi akan marahkan orang yang melihat kerana dikatakan melihat keaiban mereka. Sungguh bangang. Sampai kat mall, jalan-jalan tengok mall yang lebih kurang KLCC sahaja. Paling best, mall tutup pukul 12 malam dan pukul 9 malam ketika itu masih ramai orang. Dalam hati terdetik, dia orang ni tak kerja ke esoknya??
Pilih tudung di sebuah gerai dalam mall

Kami makan di mall.. Aku ambil nasi kicap (warna mcm kicap) dengan ayam. Tak sedap, nasi keras dan kering, serta ayam yang terlebih panggang. Tapi sebab lapar, balun jelah. Lepas makan, semua jalan untuk balik. Mula ingat dapat teksi pakai meter, tapi lepas tu kena tipu. Masuk je dalam teksi, mangkuk hayun arab ni cakap tak nak pakai meter. Jam katanya. Bergaduh lah si affik dengan pemandu arab setan. Tension ooo...



Akhirnya satu hari yang memenatkan

Itu sahaja untuk hari ini... Balik, aku mandi, dan terus tidur.. penat...








Yang pasti, esok hari untuk lihat perangai buruk orang arab lagi...

Ke Alexandria @ Iskandariah ...

No comments: