Sunday, March 29, 2020

Covid-19: Aktiviti masa Perintah Kawalan Pergerakan

Salam Sejahtera semua,

Korang tentu bosan kan??? Mak2 pula dah pening nak sediakan menu apa. Kalau yang buat catering atau jaga dewan makan, menu mingguan dewan makan tu boleh guna pakai kat rumah :)

Ok. Pada yang bosan... ada pelbagai aktiviti boleh dilaksanakan. Pada kaki gym dan runner, naik turun tangga atau lompat skipping di parking keta pun ok. Tak pun buat 5min workout yang boleh burn kalori lebih banyak dan lama dari berlari.


Pada yang ada anak, yang berkemampuan, boleh belajar online atau melawat zoo maya atau cuba AR dari Google. Kat sini https://9to5google.com/2020/03/28/google-ar-animals/ boleh belajar dan cuba macam mana nak tengok.
Gambar sebelah aku try shark ... hahaha seronok anak aku main.

Pada yang tak berkemampuan, juga ada banyak boleh dibuat seperti Murajaah dan Tashmiq bersama anak-anak. Macam aku, agak beruntung sebab 2 orang anak aku di aliran Tahfiz. Sorang di Tahfiz A'liy bawah SRITI, manakala seorang lagi di Maahad Integrasi @ Karimiyah Integrated Islamic School @ KIIS (https://www.facebook.com/karimiyah.iis/)

Ini hari pertama anak aku tashmiq dengan guru hafazannya, Ustaz Muhammad. Jazakallah khairan Ya Ustaz.

Lepas hari pertama, setiap hari dia ber-murajaah dengan mak dia sebab nak pastikan tak tergagap masa buat VC dengan ustaznya. 3 Surah; Yaasiin, Al-Jumuah, dan satu lagi aku tak ingat... habis dihafaznya. Alhamdulillah. Jangan lupa ye nak... Habis 3 surah tu, dia ulang murajaah agar bacaan diperbetulkan tajwid dan makhrajnya bagi perfect.

Lagi, apa aktiviti boleh dilakukan. Mengemas rumah la bro. Yang ada tanah kat depan, belakang atau tepi rumah, boleh la berkebun ke sapu daun kering ke... pa pe la.. :)
Hari ni, aku buat kerahan tenaga.. bersihkan kipas dan aircond rumah. Berpeluh gak beb. Tengoklah aku buat timing.. 2 jam.. 1.6k kalori beb.. nak recover perlu rehat 15 jam tu... hehehe. Apa aktiviti korang??








No comments: