Saturday, March 28, 2020

Covid-19: 28 March 2020 - Imbauan masa lalu

Agak lama juga aku tidak menulis di blog ini. Dulu rajin juga mencoretkan perjalanan hidup ini.

Hari ini aku sekadar ingin berkongsi cerita pasal makan. Semalam aku beli Roti Paratha Kawanku. Memang kegemaran keluarga menggantikan roti canai jika tidak berkesempatan ke kedai mamak. Lagipun ia membantu mengurangkan kolestrol juga sebab isteri aku akan masak tanpa minyak. Letak je as pan.

Aku suka roti bawang, tapi sejak PKP @ #perintahkawalanpergerakan #rmo #mco #pkp, tak banyak pilihan tinggal.

Roti ni memang sedap dimakan panas-panas. Kena pula dengan peneman dia seperti kari kambing, kari ayam, sardin, sambal ikan bilis, dan gulai ikan temenung. Anak aku pula suka dengan susu dan gula. Apa pun pilihan, memang kelas la sebagai sarapan mahupun minum petang.

Kali ni isteri aku panaskan je gulai ikan temenung lebihan makan malam semalam. Pekat la kuah dia kan. Kena dengan roti paratha kawan panas.. fuuh.. memang tip top la.

Lepas makan, aku pun bercerita.. Aku cakap la yang kat Kedah memang orang kedah suka ni, tapi ikan temenung yang depa pakai kat kedai selalunya kecik sikit.

Kemudian anak lelaki aku cakap.. "Ye lah, ider pernah makan dengan abah. Masa tu kita pergi dengan mak tok, tok wan.." .."Eh, tok wan je lah. Masa tu abah, ko dan caca balik kampung tengok mak tok. Mak tok masuk spital abah bawah sebab kaki mak tok sakit. Pastu pepagi kita pergi cari roti canai dengan tok wan. Korang oder roti milo. Pening pak cik jual roti canai tu sebab tak pernah buat." .. "Eh ye lah.. dengan caca.. lepas tu kita orang makan roti kosong je"... Kannn.. Semoga Allah jadikan kubur abah @ tok wan salah satu taman2 syurgaMU Ya Allah. Itu lebih 4 tahun dahulu.

Kemudian ider kata, kita pun pernah makan roti canai dengan sambal ayam pedas tu. Ya, masa tu abah bawa ko, caca dan yot ke Penang. Masa tu abah ada kerja. Korang ikut abah, naik feri. Pagi2 kita pergi sarapan kat kedai mamak berdekatan HQ PDRM. Depan kedai tu ada bakery yang masih hidup dari abah kecik lagi.

Selain dari situ, abah @ tok wan juga suka makan koay teow th'ng. Dulu kedai dia kat pasar padang tembak @ FRU. lepas tu pindah ntah kemana pun aku pun tak tau.

Inilah coretan ringkas mengimbau kenangan lalu di kala menikmati makanan kegemaran orang tua aku.


Kepada rakan2 yang masih punya makanan dan masih mampu makan. Hargailah makanan anda. Jangan membazir serta jangan tamak.

Semoga Allah menerima ibadah kita semua, mengampuni dosa kita dan membantu kita melalui zaman kesukaran ini.

No comments: