Monday, February 1, 2016

Projek Kemas Bilik - December 2015

Sebelum kemas
Masa penghujung cuti sekolah tahun lepas, selepas pulang dari kampung, saya mengambil cuti panjang (seminggu) sehingga ke awal tahun 2016. Tujuannya ialah untuk mengemas satu bilik yang tidak ubah seperti stor sementara .. hehehe...

Dalam proses SISIH
Sebenarnya, dah lama saya berhasrat nak kemas. Tetapi asyik menangguhnya. Bermula dengan alasan untuk jadikan bilik saya menelaah pelajaran, sehingga la selepas habis pengajian Master saya. Semuanya dijadikan alasan kerana kekeringan idea untuk meletak barang-barang tersebut.. tambahan pula stor bawah tangga juga penuh sesak.

Namun, dengan ketibaan anak ke-lima semakin hampir, ditambah pula keperluan untuk memisahkan anak ke-empat dan juga abangnya, maka, Projek Kemas Bilik telah terpaksa diaktifkan.

Dalam proses SISIH
Bermula dari hari isnin, saya dan anak-anak telah menyisihkan satu persatu barang-barang serta buku-buku yang saya rasa perlu. Hampir sehari suntuk juga menyisihnya.

Kemudian, pada hari kedua, saya berhenti sekejap untuk mencari barang keperluan seperti rak DIY dan kotak untuk menyusun barang-barang yang masih berguna atau 'akan' diguna-pakai nanti (sayang lagi tu).
Anak-anak membantu menyusun
Hari terakhir penyisihan.
Hari ke-empat... dah clear semua.
Hari ke-tiga, proses kemas kini diteruskan dengan memindahkan semua barang yang berguna ke bilik bawah untuk disusun didalam stor. Barang-barang didalam stor juga saya keluarkan bersama anak-anak. Kemudian, rombakan 'kabinet' dilakukan. Satu persatu barang disusn-atur semula dan dimasukkan didalam kotak bagi memudahkan pencarian dan penyusunan kemudiannya.

Hari ke-empat - rehat panjang.. penat oooo.

Hari ke-lima, penyusunan semua bilik dan pemasangan langsir dan kipas dinding.
Almari anak-anak
Bilik anak lelaki
Susunan baju sekolah

Akhirnya... Alhamdulillah... siap juga projek yang ditangguh sekian lama ini. Dan kini, semua bilik yang diguna-pakai 100%, kemas, susunan yang lebih teratur dan selesa :).

Stor pun dan kemas.. senang nak ambil barang dan tersusun. :)

Modal - ~RM1500 (rak 6 kaki + 4 almari + 3 almari terbuka + 1 Kipas dinding + Langsir dan hanger)

Moral: Tak perlu berbelanja besar untuk sediakan bilik anak-anak dengan almari extravaganza.. cukup sekadar yang perlu dengan lakukan sendiri (DIY) semua pemasangan :).

No comments: