Monday, February 1, 2016

Perjalananku untuk mendapat Ijazah Sarjana (MSc)

Sebenarnya, dah lama rancang untuk berkongsi pengalaman aku dalam mengejar segulung kertas yang dinamakan Ijazah Sarjana @ Master of Sciences a.k.a MSc.

Perjalanan MSc ku bermula pada tahun 2006.. ketika ramai memanggil isteriku dengan gelaran Dr (ye lah.. orang kelulusan Medical Degree). Sifat cemburu sebab aku hanya orang biasa membuatkan aku aim to surpass my wife dalam pendidikan. Lagipun, aku rasa, ada satu bahagian dalam hidup ini tidak lengkap.. iaitu ilmu.

Peluang bekerja di MIMOS pada 2008 telah membuka satu jalan untuk aku mengapai cita-cita aku, iaitu bergelar academician dalam bidang yang aku minati, yakni Software Engineering & Information Security. Setelah setahun di MIMOS, aku memohon kebenaran untuk sambung belajar. Sepatutnya aku tidak boleh sambung kerana belum cukup haul lagi (perlu 2 tahun bekerja dengan KPI >= 3 setiap tahun). Namun, atas sokongan bos @ En Haris Aziz (thanks bos), aku diluluskan untuk sambung belajar.

Mulanya pening juga sebab tidak ada idea nak buat apa, kat mana nak sambung dan nak ambil course-work atau research. Lepas kaji, aku ambil research kerana kesibukan bekerja dan bekerja dengan institusi R&D negara memerlukan aku membuat penyelidikan. Perkara kedua ialah universiti yang aku perlu pilih. Setelah melihat kepada kemampuan diri dan keperluan universiti, aku pilih UiTM. Ketika aku memilih UiTM, ramai yang bertanya kenapa? Bukan sahaja UiTM dihatiku (dari diploma hingga sarjana muda dan kini sarjana pula), tetapi kerana ia menawarkan flexibility yang diperlukan oleh seseorang yang bekerja dengan workload yang tinggi. Selain itu, yurannya dan juga keperluannya juga bersesuaian dengan kemampuan kewangan aku. Dan kini, aku tidak menyesal memilihnya :).

Perkara berikutnya ialah mencari idea untuk penyelidikan. Pada mulanya aku merancang untuk buat satu framework untuk laman sesawang. Namun setelah memilih supervisor, aku memasuki deep into software dengan mencari punya kenapa software masih belum selamat walaupun pelbagai akta, framework, analisis, firewall, anti-virus, anti-malware, etc di bina. Susah juga nak cari dan menyelesaikan permasalahan ini. Di kala sahabat aku ramai yang melakukan penyelidikan sama dengan apa yang dilakukan ditempat kerja, aku pula melakukan perkara sebaliknya. Di tempat kerja, aku ialah software engineer cum researcher dalam bidang software engineering, manakala di peringkat sarjana, aku menyelidik punca sesuatu programming language itu menimbulkan masalah.

Hasil kerja tesis aku. Dari kiri ke kanan (2009, 2010, 2011, 2013, 2015 - tahun tesis diluluskan)
Setelah hampir 6 tahun bertungkus-lumus, dengan bertukar kerja 3 kali, serta pernah tidak bekerja selama 4 bulan untuk menyiapkan eksperimen dan tesis dan pelbagai halangan lain sehingga membuatkan aku hampir putus asa (ye lah, dah 6 tahun mengadap benda yang sama... letih oo), akhirnya, tesis aku siap pada tahun 2014 dan pada 2015 aku viva sebelum menerima ijazah pada penghujung tahun. Hampir setiap tahun tesis aku berubah... dari 6 eksperimen, tinggal 4 sahaja yang aku pamerkan.. lagi 2 simpan hehehe. Dari aku hanya nak evaluate static analysis tool, kepada menghasilkan sesuatu yang  baru dan cukup berguna pada masyarakat, iaitu taxonomy.

Dan paling manis ketika aku menerimanya, aku terima pada hari lahir aku.

Apa yang aku pelajari dari perjalanan ini:

  1. Jangan putus asa. Adakalanya benda yang baik lambat sampai tetapi bila sampai, ia jadi manis sekali nikmat itu.
  2. Sentiasa melihat dari pelbagai sudut dan sudut paling bagus ialah sudut positif
  3. Sentiasa bersabar
  4. Sentiasa memohon petunjuk dari Allah
  5. Apabila membaca sesuatu itu, jangan baca itu sahaja, baca juga pandangan lain yang merujuk atau mengkritik apa yang dibaca itu
  6. Apabila menerima sesuatu itu, lihat siapa yang bercakap dan dari sudut mana dia bercakap.


Ini sebahagiannya... Dan perjalanan ini mengajar aku sesuatu yang paling berguna sekali, yakni, sentiasa percaya pada Allah dan bahawa sesuatu itu bukan rezeki kita jika Allah takdirkan bukan, maka redhalah apa yang ada.

Nasihat aku pada yang akan lanjutkan pelajaran. Ingat satu sahaja, apa tujuan kita buat Master/PhD. Jika sekadar nak dapat segulung kertas, maka itulah yang kita akan dapat. Tapi jika kita hendak ilmu, redha Allah dan manfaat ilmu untuk masyarakat, maka, insyaAllah, setiap perjalanan hatta mengambil masa yang lama sekalipun, akan bermanfaat....

No comments: