Monday, August 5, 2013

Majlis Berbuka Puasa MPN @ Pondok Moden Ad-Darrain

Pertam tiba :)
Pada hari jumaat, tanggal 26 Julai, 2013 bersamaan 17 Ramadhan 1434H, company tempat aku kerja (Matrix Power Network) telah mengadakan satu lawatan ke Pondok Moden Tahfiz Saadah Addaarain yang ditadbir oleh ustaz Mohd Fadzil Ismail. Ia merupakan satu inisiatif syarikat untuk mengadakan satu aktiviti setiap quarter bagi memastikan pekerjanya dilengkapi pembinaan dari segi fizikal dan rohani serta merapatkan diri pada Allah.

Seronok nampak
Kunjungan kali ini adalah bertujuan merapatkan diri pada tempat-tempat ilmu, menyerahkan sumbangan dan seterusnya berbuka puasa bersama pelajar tahfiz.








Suka laman luas
Untuk yang berminat, Pondok Moden Tahfiz Saadah Addaarain ini terletak di Lot 2849, Jalan Cempaka, Batu 10,Telok Panglima Garang, 42500 Kuala Langat, Selangor Darul Ehsan, Malaysia. Untuk ke lokasi boleh rujuk di website mereka atau google-maps.

Pondok Moden
Hajat di hati nak bawa tiga orang anak aku, tetapi yang no. 3 kena chicken-pox pula. Maka, terpaksalah pergi bertiga (dengan kakak dan idlan). Kita orang bertolak pada pukul 4 petang (senyap-senyap keluar masa syasya tidur.. kalau tak dia nak ikut.. kesian pula, tapi tak nak le ada orang terkena jangkitan lak). Sengaja aku tolak awal sebab tak tau jalan.

Menggunakan peta dalam aplikasi Sygic (tak banyak lokasi dia dapat cari), aku terpaksa ikut jalan jauh. Cuak juga sebab masuk jauh ke dalam kampung. Tapi alhamdulillah, aku sekeluarga tiba pada pukul 5 petang. Paling awal tu.... Sampai je dengar dia orang tengah membaca Quran. Ada juga yang sedang kemas meja.

Sengih je ko
apa yang ko fikirkan
Dalam pukul 5.30pm, barulah ada seorang demi seorang staff MPN yang telah memberi kata putus untuk hadir, tiba di lokasi.
Memilih pewangi... 

Aku la ni
Lead (yang kecik) singer and backup singer
Majlis bermula dengan persembahan Qasidah dari pelajar tahfiz sementara menanti ketibaan mudir @ Al-fadhil Ustaz Fadzil dan MD MPN. Lebih kurang pukul 6.15, MD MPN tiba bersama mudir dan majlis bermula dengan kata aluan dari pengerusi majlis yang dikhabarkan akan kahwin tak lama lagi. Kemudian, giliran mudir memberi sepatah dua kata dan diteruskan dengan MD MPN.

Pelajar Tahfiz


Chalet untuk yang datang hari minggu
Selepas itu, majlis penyerahan sumbangan. Kemudian, para pelawat (kita orang la) dibawa oleh mudir melihat disekeliling pondok moden. Fuuh.. hebat dan cukup lengkap serta sempurna. Memang bestlah. Pada orang dewasa yang berminat mendalami ilmu agama pada hari sabtu dan ahad, juga disediakan 'chalet' untuk tidur disana. Masa melalui tempat masa, kelihatan pelajar tahfiz sedang memasak juadah. Hebat.. sambil masak, sambil mengalunkan ayat-ayat suci Allah (patutlah makanan yang dia orang masak walaupun bukan taraf Cef, tapi sedap dimakan)

Sembang sambil tunggu waktu berbuka
Tour tamat pada pukul 7.15mlm dan semua bersedia untuk berbuka puasa. Aku duduk bersama anak lelaki aku manakala si kakak nya aku suruh join staf perempuan MPN. Selepas berbuka puasa (yang ringan tapi berat juga aku lantak.. kuih sedap ooo), kita orang tunaikan solat Maghrib bersama imam tahfiz. Sedap suara walaupun orang nya senyap je.

Lepas solat maghrib, lantak lagi.. sedap gak.. aku tambah ooo... Masak simple iaitu dalca daging dan sambal ayam serta acar timun... Paling best ialah air jus manga yang dibuat sendiri dan juga manisan yang turut dibuat sendiri... sedap dan menyelerakan.

Selepas itu, ada beberapa orang staf bergerak pulang kerana ada yang ambil kesempatan cuti tiga hari untuk pulang ke kampung dan ada yang ada urusan lain.

Aku lak.. tunggu solat isyak.. :).. Lepas solat isyak, aku pun angkat kaki balik.. sebab fikirkan perjalanan yang jauh serta agak kepenatan.

Al-fadhil Ustaz Mohd Fadzil Ismail @ Mudir
Hmm.. apa yang aku dapat untuk aktiviti kali ini?
1. Memasak sambil mengalunkan ayat-ayat suci lagi baik dari menyanyi.. Confirm makanan sedap (dah dua kali lihat perkara ni.
2. Bila ada masa lapang, datanglah dalami ilmu agama disini. Suasana yang cukup baik
3. Bila kerja dengan ikhlas kerana Allah, semua perkara dipermudahkan.

Gambar lain boleh dilihat di sini.

No comments: