Saturday, August 10, 2013

Travelife - Eid-Fitri 1434H

Alhamdulillah, selesai sudah ramadhan 1434H (bersamaan 2013M). Dan seperti biasa pada tahun-tahun sebelumnya (sejak kahwin), aku akan ke-rumah mertua di Lembah Keramat pada 30 ramadhan dan akan beraya pada hari pertama di sana.
kasi trim abis aa tambhy
Aktiviti bermula dengan mengemas dan membersihkan diri. Aku bawa anak lelaki aku pergi potong rambut di kedai berdekatan. Senang sikit kasi kemas dan bersih. hehehe.

Lepas tu, balik tolong pape yang patut... Cuma kali ni, aura dia lain sikit. Ada aura kesedihan (bukan kat aku la)...

Malam tu, aku gi surau awal sikit... dah lama nak bertakbir ni... hahaha... Dan seperti biasa, kawasan itu akan adakan takbir dari rumah ke rumah.. Aku dengan anak-anak join takbir Jalan AU5C/12 ... Kali ini mula kat rumah mertua aku dulu... Sini, menu kelaziman ialah pecal.. kasi kaw punya rasa ke'jawa'an.

aiseh.. syahdu ke bang

Tunduk je korang

Anak aku lak, macam biasa, nak ikut... ye lah... orang sini bagi duit raya malam raya masa takbir... Kali pertama dulu anak lelaki aku je ikut, maka kakak jeles teramat... Sejak dari tu, mesti dia orang nak ikut sekali. La ni bawa 3... 3 tahun lagi kena bawa 4 bila si bongsu dah besar sikit.

Aku maintain hensem

Abang ipar aku ngan 2 orang anak ye (2 ni je)

Anak aku bersama sepupu dia orang

Ni rumah nombor 2

Rumah ke 3

Rumah ke empat

Rumah ke 5 .. dah kira nampak

Rumah ke 6... ceria la tu anak pompuan aku

Dapat dalam 10 buah rumah (aku rasa)... anak semua cakap dah penat... nak balik tido.. aku pun sekali lah.. lagipun kali ni dia orang nak pergi jauh sikit.. Sampai jalan 16... hahaha sudah tak mampu ooo... waktu tu pun dah kul 11.30mlm...

Esoknya, aku bangun JIT (just in time)... elok2 lepas mandi sunat hari raya dan pakai jubah, azan subuh pun berkumandang... Aku gi solat awal dan bertakbir kejap..

Lepas tu balik dan minum pagi sambil bersembang ngan bapa mertua aku... Dalam pukul 7pagi, aku gerak anak-anak suruh dia orang mandi... Ye lah, tak nak berebut bilik air.. tapi ada kuasa veto lak.. suruh tunggu jap.. tak pe la... janji jgn lewat udah...

Lepas jamah makan dan anak aku dah siap, aku bawa dia orang gi surau... biasanya aku gi masjid, tapi sebab kali ni semua anak aku nak ikut, aku bawa gi surau je.. ada mak-mak sedara dia orang.. leh tolong tgk 2 orang anak pompuan aku tu.. Paling tak sabar ialah syasya.. hahaha... siap ada inai lagi tu...

Sampai kat surau awal... tak ramai lagi orang... aku ngan anak lelaki aku, idlan, dok kat depan dan bertakbir... pulun abis wa cakap lu... Aku pun lepas abis... sebab semalaman tension dengan aura dingin...
Ider di barisan depan bertakbir

Ider menghayati takbir

Semakin ramai orang datang

Aku la ni
 Solat raya mula lebih kurang 8.30am. Lepas tu dengar khutbah jap...

Lepas khutbah dan bersalam-salaman, pengerusi surau panggil bebudak bawah 12 tahun suruh beratur.. aisehman... dapat lagi duit raya bebudak ni... AJK pun berbaris, tapi utk bagi duit raya la...

Anak aku pun turut sama walaupun tak bermastautin disitu.. janji datang rumah famili gak kan.. hehehe

Syasya maintain kiut

Ider serius beratur

Si kiut dan si masam di belakangnya

Aku dan si bongsu... hehehe

Ape lah malu si bongsu ni...

Si masam control lawa la tu... 

Lepas beraya... aku tak sempat kasik duit raya kat anak-anak sedara.. ye lah.. tak sempat masukkan duit dalam pek lagi... kesian gak dia orang.. tapi terimalah suratan ye... nanti wak/paman kasik masa paman acap bertunang eeek...

Plan asal gi puchong satu keluarga ziarah keluarga sebelah mak mertua dan lepas tu gi meru ziarah keluarga besan abah mertua (mak isteri pada abang ipar)...

Tapi, elok je masuk kereta dan gerak sikit, wife ajak gi sabak bernam (parit baru).. nak melawat wak sal (kakak mak mertua) yang tengah jalani rawatan kemo sebab barah payu-dara. hmm... tanya dia apesal tukar plan... dia cakap tak nak gi puchong sebab kurang rapat... tapi aku yakin sebab aura dingin punya hal... ape-ape je lah .. asalkan tak tempias kat aku udah le...

So kita orang pergi la ke sabak bernam.. ikut latar... jalan clear sampai le selepas latar highway.. lepas tu sosak... sepatutnya 2 jam je perjalanan (tak lebih)... jadi 3 jam...

Sampai kat parit baru dalam pukul 2.30 petang... Solat jap kat masjid dia.. yang masih kekalkan kayu sebahagian utamanya.. kelas gitu.. tak panas ooo...

Lepas solat... kita orang ziarah rumah wak mah (kakak gak tu).. lepas tu wak sal... lepas tu wak.. ntah dah lupa... paling best makan kat rumah pertama sebelah masjid je... siap ada masak lomak cili api kulit lembu.. sedap... aku balun dekat satu mangkuk ratah kulit lembu je.. hehehe.

Balik dari parit baru dalam pukul 4 petang dan sampai kat BTP pada pukul 6.00 petang.. jalan clear la balik... Singgah jap kat rumah ibu @ pengasuh anak2... makan ketupat nasi ... hehehe..

Kita orang sampai rumah dalam pukul 7.30mlm... kasi clear semua.. naik bilik, mandi, solat dan terus tidur.. penat oooo... lagi pun, esok nak jalan jauh sik...

Ok la... esok nyer cerita sambung lain page..

Salam Eid-Fitri untuk semua kenalan

2 Syawal 1434 H.

No comments: