Wednesday, July 10, 2013

Travelog Kembara Sahabat I (Aktiviti Syarikat Jun 2013)

Pada 29 Jun, 2013, hari sabtu, syarikat tempat aku kerja sekarang (Matrix Power Network) telah menganjurkan satu aktiviti CSR iaitu Kembara Sahabat I. Aktiviti yang merangkumi lawatan ke salah satu tapak projek jabatan TM dan lawatan ke rumah anak yatim di adakan sebagai salah satu aktiviti bulanan syarikat dalam menghasilkan satu bentuk kerjasama rohani dan jasmani serta semangat kekitaan.

Kali ini, aku hanya bawa Idlan Fitri sahaja memandangkan isteri aku bersama-sama anak yang lain mengikuti mertua aku menghadiri kenduri saudara di Perak. Aku sengaja bawa anak lelaki aku bagi memastikan aku dapat meluangkan masa dengannya secara man-to-man. Kalau tidak, kebanyakkan masa dipenuhi oleh perempuan je (mak, kakak dan adik-adik).

Aku gerak dari rumah dalam pukul 7.30pg dan tiba di pejabat pukul 8.30pg. Lepas daftar, terus 'sappeded' @ sarapan dulu. Nasi lemak tu.. fuuhhh..


Big boss sampai dalam pukul 9pg dan kembara bermula dalam pukul 9:15pg. Aku hanya mengekor dari belakang je.. manakala peserta utama (yang ada stiker kereta) kena jawab soalan teka-teki... hahaha..

Dalam perjalanan, terlihat satu rombongan berbasikal.. dari sekecil budak, sampai lah sebesar badan aku.. 'larat ke bang' .. hehehe.. kalau aku mau semput dah...

Susah juga nak cari tempat pit-stop pertama yakni tapak projek jabatan TM. Sudah la tu, tak de peta. Aku hanya mengekori mana-mana kereta peserta ... last-last, ikut gerak hati sampai jumpa balik ngan kereta big boss... hahaha...

Tiba di tapak projek dalam pukul 10.30pg. Paling best ialah melintasi dua tempat yang nampak tidak sesuai yakni sungai raba dan sungai arak... hmm terlintas dalam kepala, 'mula tiba di sungai arak, bila mabuk, pergi sungai raba.. dah puas meraba, batang berjuntai keluar... lepas tu... hahahaha'.. nasib baik tempat 'Batang Berjuntai' sudah ditukar nama ke 'Bestari Jaya'... hmmm dua sungai lagi tu tak nak tukar ke?

Jln Sg. Arak
Menanti peserta lain
Agak lama juga menanti peserta terakhir.. sempat la perabih nasi lemak yang masih berbaki, dimulakan oleh big boss...

Anak aku
Kat tapak projek





Marshall belakang lak tiba dulu. Rupa-rupanya, peserta yang lewat terlajak ke morib. Hmm.. pengalaman pertama.. marshall depan tak tunggu dan laju sangat.


















Lepas bergambar kat tapak projek dan diberi taklimat oleh jabatan TM, kita orang bertolak ke rumah anak yatim pada pukul 11am dan tiba di Rumah Anak-anak Yatim dan Asnaf As-Solihin (RAYAS), Kanchong Darat, Banting, Selangor.

RAYAS
Menang ke?
Bila sampai je, tengok ada pelawat dari MOF satu bas dan dari mana ntah tak berapa ingat. Hmmm.. ok la tu.. Lepas sejam menanti sambil dipenuhi dengan aktiviti pengumuman akan peserta yang menang jawab teka-teki, giliran kita orang pula untuk berkenal-kenalan dengan adik-adik rumah RAYAS ini.
Anak RAYAS
Pengetua RAYAS
Pengetua memperkenalkan diri (aku tak ingat nama) dan slang jawa nya masih kuat. Rupa-rupanya dia generasi kedua orang jawa... hehehe teringat kat wife aku.... Lepas dia berucap, big boss pula berucap.. lepas tu kita orang bagi derma.. dan kemudian anak-anak RAYAS persembahkan zikir dan qasidah... fuhhh hebat...
Lead Vokalis... Suara memang ada kelas
Adik ni nyanyi lagu Hijjaz - Sumaiyyah

Penuh semangat berqasidah
Saje je amik gambar.. comel gitu
Lepas habis semua, kita orang di jamu pula... rancangan asal ialah gotong royong masak.. tapi pengetua RAYAS cakap tidak sopan untuk tuan rumah suruh tetamu memasak.. alahai... baru nak tunjuk skill .. hahahaha... Masaknya simple sahaja; sup kambing, cendawan dan fishball masak kicap, dan telur dadar.. air lak ada tiga; milo ais, teh 'o panas, dan sirap... buah lak buah tembikai.. memang kelas gitu. Simple tapi cukup enak dan menyelerakan, hasil dari keikhlasan mereka... Lepas, makan, kami pun bersurai. Sempat juga bertanya mengenai kambing.. Rupanya dia orang bela sendiri dan ada untuk dijual.. Maka, kalau ada sahabat yang berkeinginan, boleh datang dan beli.. murah je.. dalam RM500 seekor. Kalau nak dibuat aqiqah pun boleh dan kalau nak masak disitu, hanya tambah RM50 sahaja untuk bahan-bahannya.. Apa lagi, 2 dalam satu.. Aqiqah dan dalam masa yang sama bagi anak-anak yatim makan :)... Hmm.. my next plan...

Anak RAYAS
Ok lah.. setakat ini je catatan pengembaraan kami.
Rumah kampung

Pulang ke rumah
Gambar lain boleh dilihat di sini.

No comments: