Sunday, July 7, 2013

Aktiviti Keluarga - Menonton Wayang dan Teater

2 minggu lepas, pada hari sabtu, 21hb Jun 2013, aku tunaikan janjiku pada anak-anak. Membawa mereka untuk menonton wayang 'Monster University' dan Teater "Penunggu Laut".

Beberapa hari sebelumnya, aku booking ticket wayang secara online. Senang dan siap boleh pilih seat lagi. Kos pun lagi murah. Dalam RM40 je. Cuma tiket teater je aku tak booked. The plan is simple.. Keluar gi breakfast dalam kul 9pagi, pastu gi ke TGV Cinema kat AEON Rawang... :)

Sampai je situ, fullamak, ramai juga ibu-bapa yang bawa anak-anak mereka. Hmmm.. cuti sekolah kut. Aku terus pergi ke bahagian booking dan ambil tiket. Isteri lak, awal-awal lagi dah cakap nak beli Family Combo bertih jagung.

Ok lah cerita ni. Menyeronokkan dan banyak unsur moral yang dipelajari oleh anak-anak aku seperti:

  1. Matlamat tidak menghalalkan cara - Jangan menipu walaupun nak menang
  2. Orang yang jujur tidak akan terima kemenangan hasil dari penipuan
  3. Berusaha bersungguh dan berterusan tangga kejayaan
  4. Tidak putus asa - Sentiasa memulakan langkah baru andai langkah sebelumnya tersekat. Setiap pintu ditutup, ada 99 pintu lagi dibuka.
  5. dan banyak lagi.


Lepas habis tengok movie, kita orang pergi ke Tesco untuk beli barang rumah dan pulang ke rumah dalam pukul 4 petang. huh... satu hari berjalan.

Malam pula, aktiviti keluarga diteruskan dengan menonton teater 'Penunggu Laut' yang dilakon-layarkan oleh pelajar tahap 2 SKBTP1. Hmmm... Is it fun? Yup.. aktiviti tu memang mengembirakan... tetapi teater kali ini agak membosankan berbanding teater 'Air Mata Ibu' yang pernah dipersembahkan awal tahun ini. Sebelumnya, anak-anak aku kaku melihat dan ada yang menangis... tetapi, untuk teater kali ini, unsur seram dan unsur pengajaran/moral yang dinantikan tidak wujud. Terlalu banyak unsur bollywood (sekejap-sekejap nyanyi... bosan tul). Malah, agak keliru serta kesudahan yang seperti tergantung. Namun begitu, sekalung tahniah kerana mempersembahkan satu cabang seni yang semakin mendapat tempat di Malaysia. Cuma, kena improve dari segi jalan cerita dan skrip yang ummph.

No comments: