Monday, April 25, 2016

Rezeki tidak berkurang dengan kejujuran

Pagi ahad bebaru ini saya ke pasar. Sudah menjadi kebiasaan, saya akan ke pasar selepas menghantar anak ke sesi taekwando mereka. Sementara nak tunggu dia orang habis, saya akan beli barang basah dulu.

Dulu saya akan ke TESCO atau ke kedai runcit di kawasan berdekatan, tetapi, sejak beli di pasar ini, saya sudah jarang beli barang basah di kedai runcit berdekatan rumah. Walaupun jarak ke pasar dari rumah adalah lebih kurang 10km berbanding ke kedai runcit (dlm 5km), tetapi saya rasa berbaloi kerana kualiti sayur dan makanan laut yang baik berbanding di kedai runcit.

Namun, bukan itu yang ingin saya katakan disini. Tetapi nilai kejujuran peniaga di pasar ini. Pasar ini ialah Pasar Pagi BCH (Bandar Country Homes), terletak di antara deretan kedai 2 tingkat dan rumah teres di BCH, Rawang.

Ada 2 tingkat.. Tingkat atas merupakan 'food court' yang berkonsep 1Malaysia.. Ada kedai makan melayu, cina dan india. Begitu juga tingkat bawah.

Apa yang boleh dikatakan, ada beberapa peniaga di sini yang saya kira jujur dalam berniaga. Peniaga pertama ialah peniaga sayur berbangsa cina. Sudah berulang kali saya beli sayur dengannya. Dan adakalanya dia akan bertanya pada saya jika saya memilih sayur yang betul bagi memastikan saya tidak tersalah beli dan rugi.

Dan ada seorang peniaga ikan orang ISLAM (kedainya dihujung sekali dan satu-satunya kedai yang ada ikan keli). Apa yang menarik ialah, ketika saya beli ikan semalam, tetiba kakak yang meniaga (suami dia akan menyiang ikan) kata ... 'haaa inilah adik yang akak dok cari tu.. adik yang beli undang 2 minggu lepas tapi tak bawa balik kan?' .. akak tu cakap pada seorang lelaki yang baru sampai.. lelaki tu mcm bingung dan cakap 'ye ke.. entah la kak.. saya pun tak ingat.. dah lama.. ada la dalam 3 minggu juga saya last datang'... akak tu tanya lagi 'tapi hari tu ada beli udang kan? lepas tu akak tak masukkan udang.. cari mana tak jumpa'.. lelaki tu jawap 'entah la kak.. dah tak ingat'... akak tu respon 'ye lah.. kamu.. tak pe.. akak pun dah kira tu.. ni akak bagi udang'..

Moral cerita ni: Memang susah nak cari peniaga yang ingat apa yang pembeli beli dan sanggup menggantikannya bila bersua kembali, hatta kalau pembeli tu cakap dia tertinggal, hatta sejam yang lalu dia tertinggal barang beliannya itu... Dan saya lihat kedai ikan kakak ni memang laris dan sentiasa ramai orang ... Moga kejujurannya itu dibalas Allah.

No comments: