Saturday, February 11, 2012

Mesyuarat PIBG SKBTP1

Alhamdulillah, first time attend mesyuarat PIBG sekolah dan serba sedikit faham akan mesyuarat tersebut. Apa yang dikesalkan ialah beberapa ulasan dan cadangan yang disalurkan, ternyata tidak seperti diharapkan. Mungkin kerana aku berasal dari sekolah bandar yang PIBG-nya dan ibu-bapa-nya diwakili oleh pelbagai bangsa, maka banyak input yang diberi menjurus kepada sesuatu yang lebih bermanfaat pada semua serta penyertaan yang membanggakan. Tetapi, apabila aku hadiri mesyuarat ini, ramai yang mengambil sikap berdiam dan ada yang melontarkan idea yang bagi aku seakan mencerminkan betapa mereka ini masih berada jauh kebelakang dan tidak berfikir kedepan.

Selain itu, apa yang pastinya, pemilihan AJK juga banyak bergantung pada pengenalan antara ibu-bapa. Bayangkan aku yang baru hadir (sebab anak baru sekolah), hanya mengenali sebilangan kecil sahaja dan sukar untuk memberi pendapat serta menyuarakan/memilih wakil. Sepatutnya setiap tahap sekolah itu perlu ada seorang wakil, maksudnya tahap 1 patut ada ibu-bapa yang anaknya berada di tahap 1 dan seterusnya. Barulah seimbang perangkaan kerja itu.

Tapi aku bersyukur kerana dapat utarakan pendapat aku pada salah seorang AJK lama yang dilantik semula. Harap dia boleh peringatkan dan AJK terima kerana ia memudahkan komunikasi antara semua.

No comments: